ATT SYNAS SOM ETT LITET PARTI - GÖR DET SJÄLV


Gästskribent Ola Andersson
Genom att lära sig och ha egen medieproduktion kan man gå förbi det urgamla problemet för småpartier att man inte "syns" och inte ges tid i media, och bli en del av den andra offentligheten i friare och oberoende media, dit den intressanta debatten har flyttat.
BAKGRUND - MANTRAT SYNAS MERA
Två mantran som ofta upprepas i småpartier är
"bara vi syns mera så når vi större framgångar".
Den paras alltid med
"medierna skriver inte om oss, det är därför går det dåligt (det är alltså ingens "fel")".
Men man är aldrig intresserad av att lära sig detta?
(Visserligen är detta anektdotisk bevisning, men i fyra småpartier på raken jag varit med i är det exakt samma sak).
Dvs man diskuterar inte, planerar inte, lägger ingen tid eller pengar på att utbilda medlemskadern i dessa ting. Man fixar inte resurser eller organisatoriskt stöd för att just producera sådan media som gör att man faktiskt "syns mera".
Allt handlar om att bara man har exakt rätt mix av sakpolitik så löser sig hela resten genom magi eller något. Dvs genomslaget i media, medlemstillströmmningen, finansieringen, mängden aktiva medlemmar och väljar-antalen, allt kommer från "rätt politik".
VARFÖR ÄGNAR MAN INTE TID ÅT ATT LÄRA SIG HUR MAN SYNS?
Att lära sig och göra detta alltså inte är svårt nuförtiden. Priserna på tekniken har gått ner, programvarorna är gratis, distributions-plattformarna likaså och det finns otroligt intressanta böcker som kostar småpengar i sammanhanget att läsa och lära sig av som förklarar HUR man sprider ideer och får genomslag.
(Jag nämnde tidigare "Made to stick - why some ideas survive and others die" av bröderna Heath som handlar om hur man kommunicerar ideer, som t.ex. politik och även "Contagious - why some things catch on" av Jonah Berger som handlar om vad som delas och sprids.)
Vidare finns det mängder med goda exempel att inspireras av.
Denna kunskap har man dessutom på ett personligt plan stor nytta av i jobbet och livet.
Det är vad sidorna i boken "All marketers tell stories" av Seth Godin handlar om som du finner nedan.
Detta är tre olika ting:
- Skapa politik (Invention)
- Sprida politik (Production)
- Berätta om politik (Storytelling)
Den första och sista är svåra, den i mitten är enkel, genom teknikutvecklingen och plattformarna som finns nu.



VARFÖR ÄR MAN INTE INTRESSERAD AV ATT LÄRA SIG MEDIELOGIKEN?
Vidare är man heller inte intresserad av att förstå medie-logiken, där man behöver lära sig vad som faktiskt ÄR nyheter och hur man producerar detta.
Om det här finns massor med kloka saker skrivna och spela medias spel går att göra på olika vis, både "snälla" och även med propagandans många metoder. (En fascinerande dokumentär på området är "Get me Roger Stone").
Nu förespråkar jag inte propaganda innan någon hugger på detta... MEN man måste kunna propaganda för att bemöta den, det är min poäng.
Men lösningen som alla "kommer på" om och om igen, är... insändarsidorna. Eller skicka in debatt-artiklar.
Man tror i regel att detta är en fungerande metod att "synas i media" som dessutom har stort genomslag i konverterade väljare.
(Återigen anekdotisk bevisning, men i fyra småpartier på raken gjordes exakt samma analys och "lösning".)
KORTKURS I MEDIELOGIK OCH NYHETSVÄRDERING
Jag har skrivit en sorts formel nedan för att lära sig medielogik, för det är faktiskt enklare än man tror. (Boken Propaganda av Martin Borgs är inne på något liknande, på samma sätt som många andra böcker om media och nyheter är det).
- Vi tycker X <-- Det är INTE en nyhet.
- Vi tycker X, därför gjorde vi Y <-- Detta KAN mycket väl vara en nyhet.
Vad Y kan vara lämnar jag därhän så länge, men det finns massor. Se tex aktivistforumet jag byggt med nästan 1000 inlägg och massa exempel och ideer.

Alexander cutting the Gordian knot - Fedele Fischetti (f 1734)
ALEXANDERHUGGET PÅ DESSA TVÅ GORDISKA KNUTAR: "SYNAS MERA" OCH "MEDIERNA SKRIVER INTE OM OSS"
Det finns ett mycket intressant blogginlägg av Ann Heberlein, publicerat på Ledarsidorna då Ann Heberlein och Johan Westerholm fortfarande var kontanta med varandra. (Det var alltså före han hade hade det urusla omdömet att publicera vilda spekulationer och uthängningar i form av Andreas Henrikssons komplett befängda artikelserie om sina nära vänner. Men det är brevid saken.)
De två offentligheterna
Hennes poäng är att det finns två offentligheter, dels traditionella media och dels alternativa media och det står allt mer tydligt att det är de senare som har övertagit korrekta analyser, intellektuella samtal och relevant nyhetsförmedling. Plus de blir allt bättre på det.
Denna andra offentlighet har lyckats med hjälp av ny teknik och nya plattformar och förstås talang och kunskaper i hur man gör det jobbet. De HAR lärt sig läxan.
Ledarsidorna beskriver blogginlägget så här:
Ann Heberlein resonerar kring förändringarna i mediekonsumtion och medieproduktion. De två offentligheterna. Där den första, traditionella, nyhetsbevakningen behandlar läsare som idioter och den andra, den nya, tillfredställer en alltmer törstande mediekonsuments behov.
Ibland är lösningen på ett problem uppenbar, att gå förbi det.
Det är min åsikt i alla fall. Problemdefinition. Analys. Lösning.
Bland referenserna finns länk till Ann Heberleins inlägg (bakom betalvägg numera tyvärr).
Hon skriver:
"De intellektuella samtalen, de fördjupande analyserna, gräven och den snabba nyhetsförmedlingen sker någon annanstans. På sidor som Kvartal erbjuds initierade texter av pålästa skribenter, i Aron Flams och Navid Modiris poddar samtalar människor om komplexa frågor utan att hemfalla åt pajkastning, Rebecca Weidmo Uvell presenterar gräv, Henrik Jönsson folkbildar i sina youtubefilmer, Nyheter Idag serverar nyheter snabbare än den traditionella kvällspressen - bara för att nämna något av det enorma utbud som erbjuds på nätet. En andra offentlighet är i vardande, och den första offentligheten har tappat det tolkningsföreträde de alltid tagit för givet. Internet har förändrat förutsättningarna för det offentliga samtalet i grunden."
Exempel på att gå förbi första offentligheten finns tex i Ukraina, där Volodymyr Zelenskiy, som vann presidentvalet 21 april 2019, helt ignorerade media och gav inga presskonferenser och inga intervjuer med journalister. (Ok EN, där journalister fick delta i en pingisturnering och vinnaren fick en intervju).
Istället byggde han sin valkampanj på egna video-framträdanden på sociala media, träffa väljare och standups. Visserligen hade han ett etablerat och för rollen helt korrekt kändisskap redan, i form av att ha spelat huvudrollen i en komedi-serie under fyra säsonger, där han spelade just Ukrainas statsminister. Att folket var vana att se honom i den rollen hjälpte förstås till.
Men det finns flera exempel: Donald Trump gick förbi media med sina framträdanden i packade stadium och producerade gott om egna media. Hans twitterkonto var som en laserpekare för hundar, han kunde styra media vart han ville.
VAD ÄR ETT NYTT PARTI EGENTLIGEN? - ÄR DET INTE I SJÄLVA VERKET EN ORGANISATION SOM PRODUCERAR INNEHÅLL OCH DÄR MAN TRÄFFAR BRA FOLK OCH LÄR SIG BRA SAKER?
Ann Heberleins poäng är egentligen min poäng igen, som finns i bilden nedan som jag gjort.

Ett litet parti skall absolut inte se sig som en maskin som producerar politik och går till val på den. Det är nämligen inte åsiktspaketet det handlar om!
Det kan tyckas vara en märklig tanke i politiken, tills man tittar på vad för politik som bevisligen vinner väljarstöd och att den politik man gick till val på är inte den man sedan genomför och man straffas inte heller för det i nästa val.
(Se böcker som tex "The myth of the rational voter" som förklarar varför det är så, eller "Predictably irrational" av Dan Ariely, plus deras roliga föreläsningar och även andras på samma tema. Jag vill även nämna "Win Bigly - persuasion in a world where facts don't matter" av Scott Adams som talar om de saker som övertygar mest som en delförklaring till att politiken inte spelar roll, dvs stora och små rädslor med identitet i mitten. Plus återigen "All marketers tell stories" av Seth Godin som talar om att narrativ spöar narrativ, när fakta inte gör det.).
En långt mer framgångsrik självbild är att man ser sig som ett medieföretag som producerar media och som bissysla råkar man ställa upp i offentliga val.
Har man dessutom en väl fungerande utbildningsverksamhet i saker som medlemmarna kan ha nytta av (medieproduktion av olika slag, sakpolitik, kroppspråk, charm och karisma, retorik/debatt-teknik, marknadsföring mm) och man genom partiet träffar intressanta människor att knyta kontakter med, DÅ löser man även medlemstillströmningen.
Vidare så kommer sådan verksamhet att "bygga" företrädare och talespersoner istället för att basera sin framgång på den fromma förhoppningen om att personer med exakt rätt mix av personliga egenskaper bara materialiserar sig en dag. (Länk nedan).
En tredje sak som händer av detta fokus på tre saker, utbildning, medieproduktion och träffa nya människor, är att för varje ny medlem detta ger, så har du åtminstone en chans att få in i organsationen de tre typer av personligheter som behövs för att något skall spridas och bli STORT, som Malcom Gladwell pratar om i "The tipping point":
- Connectors/Nätverksmänniskor
- Mavens/Experter
- Salesmen/Försäljare.
Har du inget nätverk får du inte fler medlemmar, har du inte experter får du dålig politik och har du inte försäljare kan du inte sprida den.
Vidare är högt medlemsantal en absolut kristallklar och tydlig förutsättning för att få tillräckligt antal väljare. Inget parti har fler medlemmar än röster, alltså är varje ny medlem fler röster.
STRATEGIER ÄR ABSOLUT NÖDVÄNDIGA FÖR PARTIER
Strategi 1: Detta citat av Milton Friedman är fantastiskt. Siktar man på en sak missar man målet, men siktar man på ett annat indirekt mål träffar man det mål man faktiskt ville träffa.
"A society that puts equality before freedom will get neither. A society that puts freedom before equality will get a high degree of both." ― Milton Friedman.
Satsar man på den första offentligheten och att synas i den, så kommer man att misslyckas, för vad man tycker är inte intressant som nyhet. ("Vi tycker X")
Men satsar man på den andra offentligheten kan man både synas för sin målgrupp och i och med att det är något man GÖR så kan det mycket väl vara en intressant nyhet. ("Vi tycker X, därför gjorde vi Y")
Alltså, andra offentligheten är vägen till den första plus en massa andra bra saker.
Strategi 2: "Blue ocean strategy" av W. Chan Kim, Renée Mauborgne är en mycket ofta rekommenderad affärslitteratur.
Dess metafor för marknader, konkurrenter och kunder är ocean, hajar respektive fiskar.
En röd ocean, av uppenbara skäl, är en plats med mycket hajar och mycket fiskar, men det är svårt att ta sig in på den, för konkurrensen är så hård, det kräver enorma resurser i form av pengar och tid att göra det. En blå ocean är en där det finns gott om fisk, men få eller helst inga hajar, där att etablera sig kostar betydligt mindre i tid och resurser. Att helt enkelt skapa en sådan blå ocean, en lösning eller tjänst där det finns ingen konkurrens är ett bra sätt att bli världsledande och framgångsrik. Bland exemplen finns Youtube, Google och Apple.


Att satsa seriöst på videoproduktion när de andra partierna inte gör det i någon betydelsefull utsträckning, att satsa på att lära sig att berätta om sin politik och att lära sina medlemmar att göra det och vidare även erbjuda väljare något som de andra partierna inte gör (korrekta analyser + korrekta lösningar och verktyg att prata om dem), innebär en blå ocean, där ett litet fattigt parti faktiskt, med dagens teknik, kan äga marknaden och konkurrera med de stora.

I en annan av Malcom Gladwells böcker som heter "David och Goliat", så tar han upp legenden om David och Goliat, där han påpekar att David vann för att han spelade spelet på ett vis Goliat inte förväntade sig. Det är återigen, samma sak. Spelar man spelet som de etablerade drakarna förväntar sig, så förlorar man, av resursbrist inte minst.
Faktiskt gör Sun Tsu i "The art of war" samma poäng.

Detta citat är inte exakt lika som nästa.
In battle, use the direct forces to match the enemy, and use the indirect forces to win the enemy. Thus, the person who is adept at using indirect forces, can use it in such infinite ways like the ever-changing forces and elements of nature and the ceaseless flow of water in rivers and streams. Chapter Five, Sun Tzu Art of War
Strategi 3: Att bygga en talent stack. (Se bild).
I boken "How to fail at almost everything and still win big" av Scott Adams tar han upp just att ju fler talanger och kunskaper man har, desto större chans har man att lyckas. Det är en tanke som ett litet parti måste ta till sig.

Alltså, ett litet parti behöver många människor som kan
olika saker för att matcha de saker alla andra partier är bra på och det
innebär att man måste vara duktiga på fler saker än att producera text. Annars
har man, tycker jag, inte i politiken att göra.
Strategi 4: Låt medlemmarna göra allt möjligt! Politik menar jag är som att tillverka en penna. Leonard E. Read skrev den berömda "I, Pencil", en kort essä utifrån en vanlig blyertspennas perspektiv då den berättade att det finns ingen på hela planeten som vet allt man behöver veta för att skapa en vanlig enkel blyertspenna.

På samma vis är de menar jag med politik: Ingen vet allt som behövs för att vinna val, men man kan bidra med något som kanske fungerar.
Det innebär i sin tur att man måste ha en organisation där olika personer kan bidra på många olika vis (inte bara textpopduktion) och det skall inte finnas en oresonlig flaskhals i form av en central kommitté med dålig förståelse för jobbet som säger nej till allt.
Strategi 5: Scott Adams (igen) pratar om hur mycket bättre det är att skapa system i "How to fail..." än att sätta upp mål. För det ger bättre resultat.
Alltså, organisatoriskt behöver man, om man satsar på den andra offentligheten, skapa system och funktioner för det.
STRATEGIERNA KAN SAMMANFATTAS SOM: INNEHÅLLSPRODUKTION
Nästa bok som är viktig heter "Epic Content Marketing" av Joe Pulizzi som handlar om innehållsmarknadsföring och varför det är bättre än marknadsföring. Detta är enligt experterna bästa boken på detta område.

Innehållsmarknadsföring är när en person som vill öka sin försäljning producerar mycket, bra och användbar information till den som är intresserad av de produkterna eller tjänsterna. Ett företag som ägnar sig åt att analysera kommunikation i sociala media skriver så här om hur de andra partierna numera arbetar, främst SD men även M och S.
"De lyfte både att partiernas arbete med kommunikation nu mycket liknar en nyhetsdesk i jämförelse med förra valet. Detta just för att säkra bland annat aktualitet, proaktivitet och snabbhet. Du kan läsa mitt inlägg från 2013 om att just göra om kommunikationsavdelningen till en nyhetsredaktion."
Alltså, medieproduktion behövs.
Exempel på Content Marketing:
- John Deere (traktortillverkare) gav ut ett magasin med tips, råd och information till sina kunder om jordbruksmetoder.
- En tillverkare a simbassänger har en blogg där de berättar om dåliga saker och faror och problem som kan uppstå med att äga en pool.
I båda fallen bygger de upp förtroende och framstår som kompetenta och påläsa och det leder till mera försäljning.
Detta att ställa mot vanlig marknadsföring är att avbryta människor, tex på begravningar, föräldramöten, myskvällar och fråga om och om igen, - "Köpa tandkräm?", - "Köpa tandkräm?", - "Köpa tandkräm?", - "Köpa tandkräm?", - "Köpa tandkräm?".
På samma sätt menar jag, är det med politik. Det är ett förtroendespel, på en väldigt grundläggande nivå. Alltså handlar marknadsföring för politiska partier OM just innehållsmarknadsföring, dvs medieproduktion och förtroendebyggande.
Så "jobbet" som parti är att berätta nyttiga saker för väljare, bygga förtroende, få väljare, påverka.
Det är ungefär samma poäng som Leonard E Read (som även skrev "I, pencil") tar upp i "Elements of libertarian leadership": man kan inte "sälja frihet" på samma sätt som man säljer tandkräm och bilar mm.
VARFÖR "BÄST POLITIK" SOM STRATEGI INTE LEDER NÅGON VART

Att producera bra politik kan alla göra! Det krävs inte mycket. Lås in tio smarta personer i ett rum, mata dem med platt mat genom brevlådan i dörren och efter ett par dagar så är det klart! Du har en bibba papper med ett åsiktspaket som säkerligen spöar varje annat partis. Sen då?
Att sprida denna politik till 7,2 miljoner väljare och övertyga dem om att den? Samtidigt få dem att förstå att den egna organisationen är så kompetent och förtroendeingivande att man röstar på dem? Plus försöka göra detta via den första offentligheten som är demonstrativt ointresserade och med metoder som är en röd ocean som drakarna redan använder, fast de har resurser i form av tid och pengar, vilket du inte har?
Det är en helt omöjlig uppgift.
BHAG 2 - EGEN MEDIEPRODUKTION
Via den andra offentligheten och en annan uppsättning av talanger, parat med en förändrad syn på vad den egna organisationen faktiskt har för huvudsaklig uppgift och en djup förståelse för hur man kommunicerar på stor skala, så är det inte alls omöjligt.
Det är nämligen inte producera politik som är medlet att vinna val med, (det gör tankesmedjor bra redan), det är att berätta om den.
Ribban för detta BHAG, hur duktig man skall bli i produktionsvärden (ljud, ljus, klippning, studio, klädsel) och innehåll är: Henrik Jönsson, Bill Whittle och SwebbTV. Se nedan för länkar och exempel.
Tack för att du läste! Sprid gärna!
REFERENSER
Ledarsidorna
Ann Heberleins inlägg på Facebook och webben:
https://www.facebook.com/156994510987852/posts/2018225361531415/
https://ledarsidorna.se/2018/10/kriget-mellan-de-tva-offentligheterna/ (bakom betalvägg)
Om första offentlighetens kris
Ett bra exempel på den andra offentligheten är Henrik Jönsson, tex denna video där han förklarar varför första offentligheten motarbetar och känner sig hotad av den andra (utan att använda de termerna).
RISK & REGLER: När media faller på eget svärd
https://www.youtube.com/watch?v=mbKzN1hQ3uc
Innehållsproduktion
Det finns en dokumentär på ca 45 minuter som berättar om var content marketing kom ifrån:
History of content
https://www.youtube.com/watch?v=dBnpr3pkFlk
Jag har skrivit på min vägg lite om vad Content marketing är: https://www.facebook.com/Taz1999/posts/10153359968971458
Denna korta artikel med sex principer för innehålllsproduktion är bra (vilket anknyter till "Vi tycker X" inte är intressant)
Principles of epic content marketing
https://contentmarketinginstitute.com/2013/09/principles-epic-content-marketing/
Ribban att nå för videoproduktion:
Henrik Jönsson
https://www.youtube.com/channel/UCQmwkvc1eVuIfxjIq6JvWtg
Bill Whittle:
https://www.facebook.com/billwhittle/videos/10155602824652454?sfns=mo
Svensk Webbtelevision
https://www.youtube.com/channel/UCD2d9CSkWXxnj3fBhEj3Pyw
Tråden här i Vänner av Medborgerlig samling om videoproduktion
https://www.facebook.com/groups/1515370858482420/permalink/2505058326180330/
Jag har börjat skriva lite tips i aktivistforumet om just videoproduktion (skall strax publicera ett till om gratis videoredigeringsprogram)
https://aktivistforumet.se/index.php/forum/film
Företaget som skriver om kommunikation i sociala medias (som citeras ovan)
https://www.lgwallmark.com/2018/05/partikommunikation-i-sociala-medier-april-2018/?fbclid=IwAR2dEFe7qp0hzmirNfpXJVsSGCSt5UDb9rnHhHc2BMI-0dvUydvvu62r3us
Varför VIDEO är så mycket mer övertygande än text
TED Talk - Chris Anderson - Wow web powers global innovation
https://www.ted.com/talks/chris_anderson_how_web_video_powers_global_innovation
Den berömda essän, I, Pencil (scrolla en bit):
https://fee.org/resources/i-pencil/
Volodymyr_Zelensky presidentvalskampanj i Ungern
https://en.wikipedia.org/wiki/Volodymyr_Zelensky#2019_presidential_campaign
Bygga talespersoner istället för att hoppas på turen
Hur man bygger bra talespersoner
https://aktivistforumet.se/index.php/forum/strategier-och-metoder-for-att-vinna-val-och-bilda-opinion/605-hur-man-bygger-bra-talespersoner
Dokumentärtips
Mästaren på "The dark arts of politics", som han sammanfattat i ett antal regler heter Roger Stone.
Get Me Roger Stone | Official Trailer [HD] | Netflix
https://www.youtube.com/watch?v=5IPyv4KgTAA
Roger Stones rules
https://www.brianharrington.org/blog/roger-stones-rules
Boktips!
God I love books! :)
För alla böcker i bilden nedan av två boktravar har jag skrivit ner vad de heter, vad de handlar om var du kan köpa dem i denna anteckning på min vägg. Skall man ha utbildningsverksamhet i ett litet parti är detta en bra utgångspunkt.

https://www.facebook.com/notes/ola-andersson/boktips-i-tv%C3%A5-travar/10157103066132342/
Ett par ovan nämnda som inte är med i traven är:
Propaganda av Martin Borgs
https://aktivistforumet.se/index.php/forum/tipsa-om-bocker-filmer-och-tv-serier/574-bok-propaganda-av-martin-borgs#976
David och Goliat av Malcom Gladwell
Jag berättar om innehållet här och hur det kan appliceras på politiska organisationer.
https://www.facebook.com/Taz1999/posts/10152294172291458
The myth of the rational voter, Bryan Caplan (med video), förklarar de fyra faktorer som väljare är dåliga på
https://aktivistforumet.se/index.php/forum/tipsa-om-bocker-filmer-och-tv-serier/563-bok-video-the-myth-of-the-rational-voter-av-bryan-caplan
Predictably irrational av Dan Ariely
https://en.wikipedia.org/wiki/Predictably_Irrational
Hans viktigaste poäng: vi suger på att göra bedömningar men är grymma på jämförelser. Paris med gratis kaffe eller Rom utan... Alltså, kommunicera med jämförelser.
Predictably Irrational - basic human motivations: Dan Ariely at TEDxMidwest
https://www.youtube.com/watch?v=wfcro5iM5vw
The elements of Libertraian leadership av Leonard E. Read
https://fee.org/resources/elements-of-libertarian-leadership/
The art of war - Sun Tzu
https://ezinearticles.com/?Sun-Tzu-Art-of-War---Using-Direct-and-Indirect-Forces-to-Achieve-Competitive-Advantage&id=433750
Contagious - why some things catch on av Jonah Berger
Har skrivit om den boken här:
https://www.facebook.com/Taz1999/posts/10155294094451458
The tipping point av Malcom Gladwell - om connectors, mavens, salesmen mm
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Tipping_Point
How to fail at everything and still win big av Scott Adams, detta blogginlägg tar upp system vs mål mm.
https://fourminutebooks.com/how-to-fail-at-almost-everything-and-still-win-big-summary/
Detta tar upp att bygga en talent stack
https://blog.dilbert.com/2016/11/28/the-trump-talent-stack/
Populärkultur (du skall känna till)
Vad är den Gordiska knuten och Alexanderhugg?https://sv.wikipedia.org/wiki/Gordiska_knuten